Наш ассоциированный член www.Bikinika.com.ua

Гельсінкі, Турку, Стокгольм з дітьми. Частина 1

Довгоочікуване і так само довго планувалося подорож відбулася в другій половині липня 2011 року. команда:
мама - головний планувальник, пакувальник і за сумісництвом водій;
папа - головний фінансист, перекладач, один навігатора і ресторанний критик (в сенсі цінитель);
діти - рухливі, начитані і допитливі хлопчики 8 і 5,5 років.

Ідея. Я - прихильник дитячої скандинавської літератури. Це почалося незадовго до народження дітей і з кожним роком посилюється. "Диваки і зануди" Ульфа Старка вважаю найкращою підліткової книгою, "Вафельное серце" і "Тоня Гліммердал" Марії Парр скоро зможу прочитати дітям (молодшому б трохи підрости), а "Цацики йде в школу" Моні Нільсон-Бренстрем стала нашим спільним відкриттям у минулому навчальному році, коли старший син пішов в перший клас. (Скільки разів ми перечитували епізоди про ліфчики і памперс - важко собі уявити.) Нільс з дикими гусьми зробив не таке сильне враження, а ось "Тато, мама, вісім дітей і вантажівка" Ганні К. Вестли - це "наше все", це просто супутник дитинства моїх хлопчаків. "Все про мумі-тролів" Туве Янсон освоєно два роки тому, в минулому році перечитати. "Своїми" стали майже всі персонажі Астрід Ліндгрен.

Я хотіла показати дітям (і сама подивитися!) Батьківщину цього всього. Незвичайного для нас ставлення до дітей, розуміння їх. Уміння без бруду і чесно говорити на найвідвертіші теми. Дивного стилю, до якого постійно тягне навіть дорослого. Я хотіла "упредметнити" для них ці книжки - благо це вже зроблено в Фінляндії і Швеції, причому при безпосередній участі самих письменниць. Ну, і підганяв мене той факт, що і Долина мумі-тролів в Наанталі, і "Юнибакен" в Стокгольмі - майданчики, задумані для дуже маленьких дітей, якими мої ось-ось перестануть бути ...

Зрозуміло, притягували і інші речі в тих місцях - спасибі докладним розповідям мандрівників з 7і і osd.ru Начитавшись, я стала втілювати ідею в життя.

План. Ми спробували поєднати відразу кілька речей: подивитися якомога більше саме "дитячого" в зазначених місцях; зробити це не поспішаючи (з цієї причини нас не влаштовували готові тури, навіть "заточені" під дітей); відпочити на море (літо все-таки!).

Спочатку передбачалося доїхати поїздом до Гельсінкі, взяти напрокат машину, пожити днів десять в Фінляндії десь на узбережжі, потім переплисти в Стокгольм на поромі, дня три-чотири провести там і тим же шляхом повернутися назад. Підшукувалося і бронювалося все поступово, так що почалися коригування: машина на два тижні - занадто дорого, та й не так вже потрібна вона в Стокгольмі; фінський готель готовий нас прийняти тільки на 7 або 14 днів ... А тут підвернулася дешеві авіаквитки SAS - і остаточний план дозрів: поїзд Москва-Гельсінкі, день в Гельсінкі, електричка Гельсінкі-Турку, беремо машину в Турку і на ній їдемо в готель (40 км). Живемо там тиждень, роблячи вилазки. Через тиждень здаємо машину, паром Турку-Стокгольм, шість днів в Стокгольмі, літак Стокгольм-Москва.

Відразу скажу, що так все і сталося, але в процесі було виявлено деякі недоліки ...

Недолік перший. Як ми тепер розуміємо, правильніше було б "розкрутити" цей шлях в іншу сторону: почати зі Стокгольма, а закінчити Гельсінкі. Спочатку багато чого подивитися, а потім ще й відпочити. Напевно, це було б неважливо, якби в Стокгольмі ми жили десь на природі, біля води. Але це мій перший досвід самостійного бронювання всього і вся, і нічого підходящого за розумними грошей просто не попалося ...

Другий. У мене було досить чітко сплановано початок поїздки, перші дні - буквально по годинах. А подальше я припускала уточнювати по ходу справи. Звичайно, з собою був ноутбук з усіма посиланнями, і скрізь був інтернет. І все ж треба було розписати все заздалегідь: ми б більш розумно витратили час і не сталося б дрібних розчарувань.

На чому ми заощадили. На дорозі - літак обійшовся навіть трохи дешевше поїзда. На екскурсіях, музеях і транспорті в Стокгольмі і передмістях, купивши всім по стокгольмської картці (Молодший як дитина до 6 років всюди проходив безкоштовно).

На чому можна було заощадити. На готелі в Фінляндії - будиночок в кемпінгу або просто будиночок обійшлися б дешевше. Але хотілося "готельної життя" ... Правда, зараз, згадуючи ті щасливі дні, здається, що всі ми зробили правильно.

На прокаті машини. Їхати з Москви не було на чому (своя дуже маленька, чисто міська, багаж не поміститься). Один водій без великого досвіду. Та й діти "вміють" їхати максимум години три. Можна, напевно, було знайти більш дешевий прокат - місцевий, а не міжнародну компанію (ми користувалися Europcar, вибравши її за вартістю з декількох інших).

На їжі. Це у нас ніколи не виходить! У Москві звички відвідувати ресторани немає - раз на рік, по роботі або в зв'язку з ювілеєм когось із родичів. Діти - перекусити після музею або лікаря в центрі міста, коли додому їхати голодно. Тому у відпустці зазвичай собі не відмовляємо ... Добре, коли це шведський стіл в Туреччині. А коли це американський стейк в Швеції? Я чесно перед від'їздом виписала місця дешевої їжі у всіх містах по шляху нашого проходження. На жаль - ми ними не скористалися. То не хотіли їсти, коли пробігали повз пристань з картопляним пюре і смачними сосисками ... То не виявлялися на торговій вулиці, де багато мережевих "годівниць" ... То просто не сподобався нам кебаб, прославляється мандрівниками, - виявилося, що це. .. шаурма, причому не найкращої якості. Ми попередньо домовилися, що будемо намагатися не виходити за 50 євро на чотирьох в один серйозний прийом їжі (зазвичай він траплявся раз в день). Сніданок був в готелі, і зазвичай відбувався ще якийсь перекус (в основному у дітей).

Головне. Нам хочеться туди повернутися. У Фінляндії - до моря і скелях, порослих соснами і чорницею. У Турку, який ми мало бачили і в якому нам так сподобалося. В містечка на королівському шляху - від кордону з Росією до Турку, про які я тільки читала. У Швеції - ледь заглянувши в Стокгольм, проїхати по ній на машині зі сходу на захід ... А це значить, перша подорож - вдалося!

Щоденник. Я писала його першу частину поїздки - фінську - і відсилала сестрі і батькам. По телефону ж не наговоришся - дорого. Публікую тут як є - може, трошки наївно це виглядає, але переписувати немає сил. Другу частину, про Стокгольм, пишу зараз, так що вона вийде, напевно, повесомее.

17 липня. Спочатку про вчорашній день - день приїзду (16 липня). Поїзд чудовий - нова постільна білизна, нижня поличка перетворюється з диванчика в ліжечко і т.п. Чай розносять в склянках з підстаканниками ... Поїли ввечері від душі (смажила на дорогу котлети, робила сирну запіканку і піцу на хлібі), і вранці теж, і ще залишилося на пікнік. Федір (молодший) спав нагорі і на подив не впав - правда, там такий парканчик є. Здається, діти спали краще нас - ми хоч і після недосипу , Але все одно чули весь час крізь сон поїзд ... Вранці кожні кілька хвилин діти з'ясовували, коли приїдемо, в результаті ми вивчили карту Фінляндії - показували на ній, де знаходимося. Ну, і деякі історичні відомості почерпнули. Шанували книжку електронну - ту, яку вдома не дочитали в паперовому вигляді. Так і доїхали.

Вокзал дуже просторий, красиве 100-річна будівля, дітей особливо вразили люстри. І ще вразили люди на інвалідних візках ... Швидко знайшли касу, купили квитки до Турку, поклали речі в автоматичну камеру зберігання і пішли до пристані. Так, Саша перед від'їздом в останній момент налагодив навігатор, так що він нас вів по ньому, а я - по карті. Через центр пройшли до пристані, зайшли в Кафедральний собор, подивилися орган. На пристані відразу сіли в трамвай до фортеці Суоменлинна . Все вийшло, як я розраховувала, і навіть швидше.

Пропливли повз поромів, на таких же попливемо через тиждень, і тут Федір почав проситися висадитися на який-небудь з кам'янистих острівців, повз яких пливли. Домовилися, що полазити по камінню можна буде і в фортеці.

Фортеця ця - кілька поруч розташованих островів, по суті - невелике містечко XVIII-XIX століття з бастіонами, равеллінамі, редутами і т.п. Є і вілли типу дач, там живуть люди. Решта - музеї і ресторани. Загалом, я не бачила інших дітей, які б так облазили там всі стіни, насипу, кам'яні виступи ... "Постріляли" з усіх гармат, бачили сухий док, який до цих пір використовується, були в підводному човні часів другої світової війни. Дуже допоміг орієнтуватися заздалегідь роздрукований буклет з сайту фортеці. Що змогла, розповіла їм і Сані. Коли сиділи на колоді перекушували, Вася сказав: "Мама, ну ти прямо як екскурсовод".

Було дуже сонячно і вітряно, особливо з боку моря. Гуляє купа народу з колясками, дітьми і т.п. Загалом, рідкісне відчуття просто райського місця ...

На зворотній дорозі звернули увагу, що дівчина, яка продає квитки на катері, ще й швартує його, тягая важкий трап, і вона ж торгує в буфеті на катері. Загалом, економлять там людей.

По дорозі до вокзалу послухали на вулиці скрипковий квартет і ще одного виконавця - людина-оркестр з гітарою в формі мандоліни, губними гармошками і різними дудками на підставочках, з маріонеткою, прив'язаною до гітарі (теж з гітарою), яка повторює його руху, і ще в черевиках зі стучалка-звенелкамі.

На вокзалі були навіть заздалегідь, захопили на доріжку щось з Макдональдса. Коли Сашка з дітьми йшли по перону, я подумала, що вони куди більш природно виглядають тут, ніж на Ленінградському вокзалі в Москві, звідки ми їхали ...

Електричка - захват. Федір поспав в розкладеному кріслі, ми з Сашком теж задрімав. Швидкість була від 110 до 160 км / ч. Всі двері на кнопках. Возять напої, як в літаку. Вася навіть назвав жінок в формі, які щось там робили, стюардесами.

Вилізли в Турку - крихітний вокзал, через дорогу - наш автопрокат. Ми були на 10 хвилин раніше, рівно в обумовлений час примчав на машині кучерявий юнак, оформили документи ... А машина, каже, варто онде на стоянці, ви її беріть, ставте крісло (для Феді) і через тиждень сюди ж приїжджайте, а ключі киньте ось в цей отвір (від дверей офісу всередину така труба йде під нахилом). Тобто приймати її у нас ніхто не збирається ... Блакитний фольксваген гольф. Все на електроніці, потихеньку розбираємося. Інструкція на фінською мовою ... Гальма дуже чіпкі, зчеплення глибоке, але потихеньку звикаю. Так, всі речі в багажник помістилися з трудом ...

Тут все їздять по знакам - 50 означає 50, так і їдуть по абсолютно порожніми дорогами. Я за вчорашній і сьогоднішній день так до цього звикла, що сильно здивувалася, коли мене хтось обігнав сьогодні. Основне заняття водія - стежити за знаками швидкості і спідометром, тому що є камери, а де вони - я, наприклад, не знаю ще. Правда, навігатор теж за швидкістю стежить, ніж дуже допомагає.

О 21 годині приїхали в готель , Насилу знайшли ресепшн, де нам в поштовій скриньці залишили ключі. Ну, не працює у них ніхто в суботу після 18 год. Відмінний будиночок, все є, чисто, але не надмірно, тобто ми нічого зіпсувати не повинні. Повечеряли в місцевому ресторані - відмінна піца з ананасом, куркою і якоюсь травою типу чебрецю мені і бургер з картоплею дітям і Сані. Хлопці сплять на диванчику у вітальні (вона ж кухня, камінна та т.п.), у нас спальня.

Сьогодні (17 липня) відпочивали, відсипалися, купалися (вода холодна і дуже дрібно), їли чорницю і суницю (росте скрізь під ногами). Діти лазили по скелях в окрузі. Днем з'їздили в найближче містечко (Парайнен), пообідали в піцерії, купили продуктів в супермаркеті. Майже все дорожче, ніж у нас. Увечері зварили картоплі, порізали салат і підсмажили сардельки на електрогриль (він на верандочка варто, на відкритому повітрі). Там і поїли.

Зараз вони з Сашком посиділи в сауні (вона у ванній у нас). Федір грунтовно, Вася менше, але теж, здається, перейнявся ...

Завтра спробуємо дістатися до мумі-тролів.

Далі буде...

А коли це американський стейк в Швеції?