Наш ассоциированный член www.Bikinika.com.ua

Два незабутні дні, або Як не треба себе вести на відпочинку

Відпочивши в липні в Чорногорії, ми потрапили в кошмар Москви гарячого копчення Відпочивши в липні в Чорногорії, ми потрапили в кошмар "Москви гарячого копчення". І ледве-ледве дочекалися свого від'їзду до Пітера, де нас чекав круїз на о. Валаам. Отже, 13 серпня о 20-00 ми (я з п'ятнадцятирічної дочкою і наші друзі з одинадцятирічної онукою) завантажилися на комфортабельний білосніжний теплохід "Віссаріон Бєлінський".

Вранці ми прокинулися вже на Валаамі. У програмі круїзу на першу половину дня була призначена пішохідна екскурсія по скитів, а після обіду, о 17-00 - поїздка на теплоходах "Ом" на центральну садибу монастиря. Оскільки для нас з донькою це була третя поїздка на Валаам, за скитів ми вирішили не йти, а погуляти самостійно, друзі були вперше на Валаамі і пішли з екскурсією.

Відразу скажу про Валаам. Ми відвідали його в третій раз, і з кожним разом я бачу все наростаючу комерціалізацію, втрату островом свого духу і чарівності в місцях, відвідуваних туристами. Лісові дороги перетворюються в пилові, спотворюють ліс, траси, натовпи туристів, все більше торгівлі. Напевно, це закономірний і незворотний процес, але як шкода, що це так!

Загалом, ми-то, як ви зараз дізнаєтеся, пішли "іншим шляхом". Спочатку ми вирушили направо від теплоходів (якщо стояти обличчям до озера). Ми йшли вздовж Ладоги ледве помітними стежками, піднімалися по кам'янистих схилах, скакали по плоским камінню біля самої води. Бачили пір'я чайки, яку хтось з'їв ... Потім стежка пішла вгору, і ми вийшли до цивілізації - до Воскресенському скиту. Потім ми вирішили зайти на корабель, взяти ще води (було жарко, і ми всю випили). Взяли воду, і тепер уже пішли наліво. Було 9 години ранку. Ми і не знали, що нас чекає велика пригода.

Отже, ми пішли наліво від теплоходів (бухта Велика Никонівський), по берегу. Чудова сонячна погода, краса навколо. Ми насолоджуємося тишею і природою, сяйвом води і хмарами. Потім ми вирішили піти від берега. Йшли по лісовій дорозі, де не було ні душі, тільки дерева, валуни, квіти, птахи. Потім від дороги відійшла стежка, і ми пішли по ній. У лісі натрапили на напівзруйновані військові укріплення (лінія Маннергейма). І стежка вивела нас на високий скелястий берег.

Вдалині ми побачили маяк Вдалині ми побачили маяк. На березі нам спочатку зустрілися кілька туристів на велосипедах, а потім по тій же стежці, по якій прийшли ми, підійшла і ціла група. Стало надто людно. Ми прикинули по карті, що знаходимося десь в Малій Никонівському бухти, і вирішили повернутися до теплоходам прямо по березі (обід був призначений на 13-00, а на годиннику вже було пів на одинадцяту). І ми пішли ... Доводилося, слідуючи за ледь помітною стежкою, підніматися і спускатися по скелях, в тому числі - на п'ятій точці. Туристи залишилися далеко позаду. Краса: камені, лишайники, чайки, Ладога. Тут ми побачили, що від берега вглиб острова відходить досить чітка стежка. Ми вже втомилися, та й час підтискав, і я вирішила, що стежка швидше призведе нас до теплоходам, ніж порізаний берег. І ми пішли по стежці. Але вона ставала дедалі вужчим, і, нарешті, зникла зовсім. Я запропонувала повернутися, і пошукати стежку, але дочка сказала, що, звичайно, після ось тієї галявини стежка з'явиться знову. І ми пішли без стежки ...

Думаю, вже зрозуміло - ми заблукали! Це стало зрозуміло і мені, і доньці. Ліс ставав все глухо, маса повалених дерев, навколо - болото з купиною ... Ясно, що всі, хто зараз це читає, не дуже добре оцінює мої розумові здібності ... І я повністю згодна з усіма. Якими тільки словами я подумки себе не обзивала! Потім мені знавці говорили - але можна ж було по сонцю орієнтуватися, знаючи, куди воно вам світило спочатку! Ось воно, ключове слово - "знаючи". Але я-то не знала!

Сталося "змішування жанрів". Ми просто гуляли, ми не збиралися йти в похід. Якби збиралися - я б стежила і за сонцем, і за напрямком. А тут - ось ми просто гуляємо, а ось ми вже в дикому лісі. І я прекрасно пам'ятаю всі розмови про те, що в цьому році на Валаамі особливо розгулялися гадюки, і повно енцефалітних кліщів. А ми - в балетках і босоніжках, в футболках і без головних уборів. Але моє завдання - не показувати мою розгубленість і переляк доньці. І я сміливо заявляю, що ми йдемо правильно, тому що сонце тепер світить нам в обличчя, а раніше світило в спину (ех, знати б, куди воно світило!). І я майже сміливо і нібито впевнено йду лісом.

А кругом - повно слідів перебування лося, знаєте, такі подовжені кульки ... І щоб доньці не було страшно, я впевнено несу нісенітницю про те, що у лося вони такі ж, але в два рази більше, а це - такі маленькі кози тут водяться, безпечні ... Правда, потім дочка мені сказала, що вона прекрасно розуміла, що я роблю гарну міну при поганій грі, але не хотіла мене засмучувати ...

Ліс стає вже зовсім непрохідним, ми Полохало єнота (бідний єнот, я так закричала, що він тепер, напевно, нервовохворих єнот на все життя), він сахається від нас в якусь нору. Все більше болота, кожна з нас по багато разів падає, я розпорюють ногу досить сильно. З волосся доводиться вибирати якихось павуків. Я кричу, кличу людей, але ніхто не відгукується. Дочка лає себе за те, що не послухалася (до речі, за майже 16 років в перший раз вона це визнала) і не дала повернутися на стежку ...

Але саме доньці приходить в голову здорова думка - повернутися до берега. Ми дивимося вгору, шукаємо просвіти далеко, і, не відразу (заважає болото), але повертаємося на берег. Дуже хочеться пити, води вже давно немає, але ми раді, що хоча б вийшли з лісу. І - о щастя! - берегом в'ється ледь помітна стежинка!

До речі, фотографій з цієї ділянки походу, майже немає - було не до того. Але ось ми на березі, і перед нами стежинка, і вже не так страшно. Ми досить жваво йдемо по березі, і ось далеко ми бачимо намет і людей. Тут треба зауважити, що я страшна боягузка. І в нормальних умовах я б не наважилася підійти до якихось чужим людям (раптом - бандити?). Але тут вже не до того. Втім, я бачу, що на вигляд люди цілком пристойні - троє чоловіків (молодий і два старші) і молода дівчина (була ще жінка середніх років в наметі, але вона вийшла пізніше). Вони здивовано дивляться на наше наближення. Відразу скажу, що цим туристам з Москви (у них було два катамарана) за чотири дні стоянки на Валаамі людей довелося побачити вдруге. Першими були лісники, які їх оштрафували за багаття. І тут - ми - розпарені, брудні, я із закривавленою ногою. Загалом, нас напоїли (водою, але горілку теж пропонували), обробили мені рану. І сказали, що ми весь цей час йшли в прямо протилежну сторону від теплоходів. І опинилися ми на Крутому мису.

Наші нові знайомі-туристи були оснащені GPS-комунікатором. Вони збиралися відвідати головну садибу, і ми всі разом вирушили в дорогу. Туристи сказали, що нам пощастило, що ми не прийшли на півгодини пізніше, інакше ми б побачили тільки порожні намети і були б жорстоко розчаровані. Ми разом вийшли до Лещева озера, там з'явилася хороша стежка, і ми, подякувавши нових знайомих, припустили вздовж озера до головної дороги. Ще трохи - і місця стали знайомими (два роки тому ми ходили у цього озера, але не забиралися дуже далеко від головної дороги).

І ось уже - дорога, пил, і навіть машини проїжджають І ось уже - дорога, пил, і навіть машини проїжджають. О другій годині дня голодні, брудні, але щасливі, що все скінчилося добре, ми вбігли на пристань, по якій бігали наші стурбовані і нічого нерозуміючі друзі. Так, забула сказати, що в моїй сумці було цілих два абсолютно непотрібних телефону - наш оператор на Валаамі не працює. Ми увірвалися на теплохід, пролетіли в ресторан. Обід першої (нашої) зміни вже скінчився, йшли останні приготування до другої. Але наша мила офіціантка, злегка ошелешена нашим видом, нас і напоїла, і нагодувала. Спасибі їй, а я навіть не знаю її імені!

Друзі дали нам шампунь (ми-то його не взяли, він у тітки в квартирі залишився, на один день їхали). Яке ж це щастя - просто напитися води, поїсти і помитися! Ми навіть упустили рідкісну можливість викупатися в Ладозі (люди купалися), але часу на все вже не залишалося. Нас вже чекали для поїздки в центральну садибу.

"Будиночок" мчав нас до садиби. Я сіла на відкритому борту, і день був такий теплий, що було зовсім не холодно навіть з мокрим волоссям (чистими, без павуків!). Поруч влаштувалися екскурсоводи. І ось чую я така розмова:

- Цього року тут змій повно!
- Так я тільки в закритих туфлях ходжу!
- А я в кросівках!
- А до мене сьогодні прямо під час екскурсії у Гефсиманського скиту приползла. А якийсь турист їй хвіст палицею притиснув, так вона голову підняла і засичала. Ну, він піддатий був, ось і притиснув ... А потім він поповз ... Ой, тобто вона поповзла ...

В цей час на коротку мить ожив раптом і проголосив диким голосом мій мобільник. Дивлюся - купа неприйнятих дзвінків з невідомого номера і СМС: "Де ви?". Я, не розібравшись, хто писав-дзвонив, пишу відповідь: "На Валаамі". Відіслати не встигла, зв'язок перервався. І тільки тут до мене дійшло, що СМС-ку надіслали наші друзі, стурбовані нашим зникненням і неявкою на обід. Уявляєте, що вони подумали б, отримавши таку відповідь про загубилися. "Де?" - "На Валаамі!"

На наступний день, 15 серпня, о 8 ранку ми були в Пітері, зійшли на берег. Наших друзів зустрічав їх місцевий родич, і ми роз'їхалися по родичах відвезти речі. Зустрілися у 11-30 біля будинку Зінгера на Невському. Поки ми пили каву у родичів на квартирі, я почула по радіо, що в другій половині дня обіцяють дощі. Втім, навчена довгим досвідом подорожей, парасолі я завжди тримаю в сумці, яким б не був прогноз. Однак небо радувало безхмарним синявою, було жарко. Ми благополучно зустрілися з друзями і повели їх по Пітеру, який знаємо навіть краще Москви.

Прогулянка була прекрасною, але до обіду друзі зламалися - вони не звикли до таких марш-кидками. Ми посиділи в кафе в Олександрівському сквері, потім дійшли до Мідного вершника. Тут у друзів виникло бажання здійснити прогулянку на кораблику по річках і каналах. Квиток для дорослого коштував 600 рублів, а ми перед поїздкою на Валаам аналогічну прогулянку вже зробили. Тому на прогулянку вирушили друзі з льготніцей- моєю донькою без мене. А я, посадивши їх на кораблик, вирушила прогулянковим кроком по набережній до палацового мосту. Я розмовляла по мобільнику з мамою, захоплюючись в розмові чудовою погодою і двома кумедними цирковими ведмежатами, з якими на набережній фотографуються туристи. Так я догуляла до моста, увійшла на нього і повернулася обличчям в сторону затоки ....

Мені стало погано: небо в тій стороні було абсолютно чорним, і ця чорнота стрімко рухалася на Пітер Мені стало погано: небо в тій стороні було абсолютно чорним, і ця чорнота стрімко рухалася на Пітер. Якби ми всі були разом, ми б відразу ж побігли до метро або до якого-небудь укриття. Але кораблик з друзями і донькою повинен був повернутися через 15 хвилин. Я кинулася до причалу. Піднявся божевільний вітер, який ніс хмари пилу, папірців і здував з відкритих місць усіх туристів. А я чекала кораблик. Не встиг він причалити, як вдарили перші краплі. Мої туристи висипали з кораблика і кинулися бігти, самі не знаючи куди. Під струменями зливи ми заскочили під грибок річного кафе.

Ми сіли під грибок, сховавшись попарно під парасольками. Але все це не рятувало: блискавки, шквалистий вітер, під ногами калюжа, яка швидко досягла наших щиколоток. Я весь час думала, що парасольку ось-ось впаде нам на голови. Всі, хто ховався разом з нами, промокли і втекли кудись під дощем. Заповзятливі батьки випрошували у працівників кафе сміттєві пакети і пакували в них з головою маленьких дітей. Але пакета під розмір наших дівчаток вже не було. Ми остаточно промокли, і побігли назад до кораблику, на якому плавали на прогулянку.

Матрос на палубі пустив нас в каюту, де ще кілька хлоп'ят-матросів, яким ми завадили поспати під час вимушеної стоянки, взяли нас дуже привітно, дали нам ковдри для зігріву. Ми хвилин сорок просиділи, погойдуючись на хвилях. Мені дзвонила стривожена тітка. Я ще здивувалася, чому вона раптом захвилювалася про нас. Я ж не знала тоді, що це був обрушився на місто ураган, який повалив багато дерев і два баштові крани (слава Богу, ніхто не загинув, але важко постраждала жінка-крановщица). Лише коли ми повернулися додому, до метро "Парк Перемоги", і я побачила, що біля будинку тітки повалено безліч дерев, я зрозуміла, чому вона хвилювалася. Коли дощ став тихіше, друзі поїхали на таксі, а ми пішли на Невський, де зігрілися гарячими бутербродами і кавою в кафе.

Ось такі два насичених дня ... Спочатку загубилися, а потім потрапили в ураган. Тепер все згадується з гумором, але губитися в лісі все-таки я нікому не рекомендую! Якщо йдете просто гуляти - не сходите з стежок. І про всяк випадок - дивіться за сонцем.

Тетяна Попова, [email protected]

Коментувати можут "Два незабутні дні, або Як не треба себе вести на відпочинку"

Аптом - бандити?
Дивлюся - купа неприйнятих дзвінків з невідомого номера і СМС: "Де ви?